Werkwijze

Hulp van een opruimcoach kan je enorm veel opleveren: ruimte in je huis en hoofd, meer energie, meer tijd voor leuke dingen, minder frustratie en ergernis, een methode die bij je past en daardoor goed vol te houden is. Met opruimen ben je vooral keuzes aan het maken.
Als je met een opruimcoach een paar lastige plekken aanpakt, kun je andere opruimklussen daarna prima zelf doen. Opruimen is een vaardigheid die je kunt leren. 

Als je overweegt om mijn hulp in te schakelen, kom ik na het eerste (telefonische) contact graag bij je thuis voor een vrijblijvend intakegesprek. Hierin kunnen we elkaar leren kennen, kun je vertellen wat je wensen en verwachtingen zijn, en kun je de plekken in huis laten zien waar het om gaat. In dit gesprek kijken we of we met elkaar verder willen. We spreken dan af of we één of meerdere werkafspraken van drie uren nodig hebben. Daar maken we vervolgens afspraken voor. 

Tijdens een werkafspraak van maximaal drie uren gaan we concreet aan de slag. Jij bepaalt het tempo, en er gebeurt niets dat jij niet wilt. Het is heel belangrijk dat jij zelf de keuzes maakt in wat blijft en wat eventueel weg gaat, of naar een andere ruimte. In het geval van het organiseren van spullen of papieren, is het belangrijk dat we een systeem vinden dat bij jou past. Dan kun je het ook het beste volhouden. 
Mijn ervaring is dat als je eenmaal een goede start hebt gemaakt met opruimen en organiseren, dit ook op andere vlakken positief doorwerkt. Het zien van resultaat en het voelen van de ruimte die het oplevert, is heel motiverend. 

Voor wie is opruimcoaching bedoeld

Iedereen kan baat hebben bij de hulp van een opruimcoach. Hieronder noem ik een paar voorbeelden van situaties waarin een opruimcoach iets kan betekenen:

  • verhuizing, bijvoorbeeld van een grote woning naar een kleinere, of het leegruimen van een huis na overlijden
  • ingrijpende gebeurtenissen als een scheiding, geboorte, ziekte, overlijden
  • overspannenheid/burnout en daardoor moeite hebben met overzicht en prioriteiten
  • moeite met structuur aanbrengen, bijvoorbeeld vanwege AD(H)D of autisme, of andere oorzaken
  • een druk leven en weinig tijd om orde te scheppen
  • moeite met keuzes maken en het afscheid nemen van spullen.

Deze lijst is zeker niet compleet, maar is bedoeld om een beeld te geven.